Wat is Business Technology Management? Het succes van een moderne onderneming hangt steeds meer af van haar vermogen om technologie in te zetten om haar kerncompetentie te verbeteren. Of het nu gaat om het vinden van nieuwe klanten, het tevreden houden van werknemers, of het verbeteren van de communicatie binnen de organisatie, technologie kan bedrijven helpen beter te presteren in een ultra-competitieve omgeving.
Dit is waar Business Technology Management in het spel komt. Dit relatief nieuwe studiegebied houdt zich bezig met de processen, problemen en valkuilen die zich voordoen bij de integratie van technologie in een organisatie. Omdat het een multidisciplinair vakgebied is, wordt van een effectieve Business Technology Manager verwacht dat hij of zij goed thuis is in zowel technologie als managementwetenschappen.
Inzicht in Business Technology Management Business Technology Management (BTM) is een nieuw studiegebied dat is ontstaan uit de behoefte van bedrijven aan specifiek talent om de bedrijfstechnologieprocessen te beheren. Om aan deze vraag te voldoen, zijn een aantal vooruitstrevende hogescholen begonnen met het aanbieden van undergraduate cursussen in BTM, waardoor het verder werd bestendigd als een legitieme studierichting. Studenten die aan dergelijke cursussen deelnemen, leren een verscheidenheid aan vaardigheden op technologisch en zakelijk gebied. Grof gezegd kun je het zien als “IT meets business”.
In de context van de eindgebruiker (d.w.z. bedrijven) is BTM gaan staan voor een groep diensten en instrumenten die bedrijven in staat stellen hun middelen beter te plannen, te beheren en in te zetten. Per definitie is dit een zeer breed gebied dat alles omvat van Business Process Management (BPM) tools tot technologieplanning op lange termijn. Met andere woorden, wanneer een bedrijf technologie moet integreren, zal het zich tot een BTM-expert wenden.
De noodzaak van Business Technology Management Technologie is een onmisbaar onderdeel van moderne bedrijven. Het is ook diep verankerd in het leven van de moderne consument. Sociale media en e-mail hebben de traditionele communicatiemiddelen bijna volledig vervangen. De telefoon zelf is getransformeerd van een nederig apparaat voor spraakoverdracht tot een krachtige computer die berichten kan verzenden, foto’s kan nemen en volledig functionele productiviteitsapps kan uitvoeren. Nu cloudcomputing de norm is geworden in plaats van de uitzondering, is technologie ook nog nooit zo goedkoop en gemakkelijk te integreren geweest in de workflow van een bedrijf.
De alomtegenwoordigheid van technologie heeft tot een ander probleem geleid: bedrijven weten niet welke technologieën ze moeten inzetten en hoe ze dat moeten doen. Het technologieveld is uiterst turbulent; wat vandaag werkt, kan twee jaar later overbodig zijn. Daarom moeten bedrijven heel voorzichtig zijn met de technologische keuzes die ze maken.
Bedrijven moeten ook begrijpen dat er behoefte is aan toegewijde personen die technologie en business grondig begrijpen. Doeltreffende managers van bedrijfstechnologie hebben een achtergrond in IT en ervaring in de managementwetenschappen. Dit stelt hen in staat deze ongelijksoortige gebieden samen te brengen en oplossingen te creëren die bedrijven in staat stellen beter te presteren.
De volledige reikwijdte van Business Technology Management BTM is een uitgebreid gebied dat zowel business als technologie combineert. De reikwijdte en functionele gebieden, zoals gedefinieerd door denktanks zoals Institute of Business Technologies en BTM Institute zijn:
Organisatiebestuur: Dit is een breed gebied dat een groot aantal processen omvat, zoals strategisch bestuur, tactisch bestuur, compliance en risicobeheer, organisatieontwerp en veranderingsmanagement. Het omvat ook het uitstippelen van een communicatiestrategie en het beheren van communicatiemiddelen binnen een organisatie. Strategisch Investeringsmanagement: Deze sector omvat activiteiten met betrekking tot de toewijzing van middelen en investeringen. Van de business technology manager wordt verwacht dat hij technologische oplossingen biedt voor het beheer van projecten en portfolio’s, technologische middelen toewijst en prioriteert en de vraag naar die middelen beheert. Strategie en planning: Dit omvat planning op lange termijn en het uitstippelen van strategieën om de prestaties van de organisatie te verbeteren. Van het in kaart brengen van een lange-termijn bedrijfstechnologie strategie tot het creëren van resource budgetten, dit alles valt onder ‘strategie en planning’. Het omvat ook gebieden zoals strategische sourcing, standaardisatie, consolidatie, enz. Enterprise Architectuur: Dit combineert de gebieden van technologie en bedrijfsarchitectuur. In wezen wordt van BTM verwacht dat het de technologie-architectuur van een organisatie afstemt op haar bedrijfsdoelstellingen. Het omvat ook de goedkeuring van gestandaardiseerde technologische processen en de rationele toewijzing van activa. Begrijp dat deze gebieden niet los van elkaar bestaan, d.w.z. BTM werkt met elk van deze gebieden op een geïntegreerde manier. Een business technology manager zou dus actief werken aan het verbeteren van de technologische standaardisatie in een organisatie, terwijl hij ook een communicatiestrategie uitstippelt die gebruik maakt van gestandaardiseerde technologie.
|
https://www.newbusinessmanagement.com/ |
